امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://sameyh.cloob24.com
0

چکیده

در پژوهش حاضر تبیین مبانی معرفت شناختی مدارس آینده درسه محور؛ مدارس آینده، معرفت شناختی و مبانی معرفت شناختی مدارس آینده مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی بوده است. به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگویی به سؤالهای پژوهش کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع مدارس آینده با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌است. عمده‌ترین یافته‌های پژوهش عبارتند از:

نتایج حاصل از سوال اول مبین این نکته می باشد که رویکرد مدارس آینده رویکرد جامع و تلفیقی است از آن جهت جامع است که به منظور برآوردن نیازهای دانش آموزان با روش های یادگیری متفاوت و استفاده از ابزارهای چند رسانه ای بصری، کلامی، شنیداری و عملی تلاش خواهد شد تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهای دانش آموزان را تدارک بیند و تلفیق همان گونه که قبلاً بیان شد به جای استفاده ابزاری از فناوری اطلاعات و یا ارائه واحد مستقل فناوری در کنار سایر واحدهای درسی تلاش خواهد شد که به صورت تلفیقی ما بین برنامه های درسی و روش ها و شیوه های یادگیری نسبت به کارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام، از فناوری اطلاعات و ارتباطات به نحو مقتضی استفاده گردد.

مدل های آموزشی مدارس آینده شرکت فعالانه دانش آموزان را طلب می کند. دانش آموزانی می توانند از این رویکرد بیشترین فایده را ببرند که دارای تفکر خلاق و نقادانه باشند و از سطح توانایی قابل قبولی برخوردار باشند.

مدارس آینده محیط همکاری و رقابت هستند و مواد آموزشی و تمرینات جهت بسط این مهارت ها در دانش آموزان طراحی شده اند. شاید بتوان مناسب ترین الگو برای توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش را الگوی مدارس آینده توصیه نمود.

یافته های حاصل از سوال دوم حاکیست که وجوه مطرح در مدارس آینده می تواند شامل محتوی و مواد درسی روشهای نوین تدریس، معلم و مدیر مدارس آینده، ارزشیابی مدارس آینده، یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی و آموزش از راه دور باشد.

معرفت شناختی مدارس آینده مبین نوع و مکانیسم خاصی از کسب معرفت و دانش در این نوع مدارس است که بر آموزش الکترونیکی و دیجیتالی متمرکز بوده و حضور معلم در این کلاس ها با کارکرد تسهیل کنندگی همراه است.

نتایج حاصل از سوال سوم پژوهش به این نکات اشاره می کند که دانش آموزان در این نوع کلاس ها حضور فعال داشته و در تهیه محتوای درسی همراه معلم هستند. هر دانش آموز می تواند با توجه به استعداد، تلاش و میزان یادگیری به مرحله بالاتری از یادگیری دسترسی داشته باشد و یادگیری در این نوع مدارس مادام العمر، همه مکانی و به صورت هفت روزدر هفته و بیست و چهار ساعت در شبانه روز می باشد. این میان، نظرات اندیشمندان این حوزه از دو حیث قابل بررسی و تعمل می باشد. عده ای از اندیشمندان مانند ژاک دلور، پیتر اف دراکر، جانسون، لاری کوبن و... به استقبال انقلاب فناوری رفتند و در طرف دیگر ویلیام فلام، جمز گوتری، و... بر این اعتقادند که برخی از امیدهای موردانتظار از انقلاب فناوری درتعلیم و تربیت بود اما آنچه واقعاً اتفاق افتاد چیز دیگری بود.

واژه گان کلیدی: معرفت شناختی،آینده اندیشی، مدارس آینده، مدارس هوشمند، آموزش الکترونیکی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه