برداشتی ازفلسفه تعلیم و تربیت از نظر استاد مطهری
هو الذی بعث فی الا میین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین) (سوره جمعه، آیه 3)
4-(این مسائل دربحث انسان شناسی مورد بررسی قرار می گیرد و مقوله ای بسیاراساسی و بنیادی است که باید در بحث ازعلوم انسانی به طورجدی و قبل ازهرمطلبی درنظرباشد).
5-(باید اذعان کرد که صاحبنظران غربی تعلیم و تربیت درباره فلسفه تربیتی کتابهای فراوانی نوشته و به تفصیل مطالب را بحث کرده اند،اما متاسفانه درکشورما تاکنون کاری درخورو شایسته صورت نگرفته است.)
6-برای تعلیم و تربیت سه نوع هدف می توان درنظر گرفت: 1-هدف غایی (نهایی) 2 -اهداف متوسط یا مرحله ای یا مقطعی 3-هدف جزئی (اجرایی)
7-استاد مطهری پس از نقد و بررسی تعریفهای ارائه شده از انسان،این تعریف را ارائه می نماید:انسان موجودی است دارای علم (عقل) وایمان.
8-استاد شهید مطهری می گوید:موضوع فطرت تنها ارزش نظری ندارد،یعنی فقط مربوط به ذهن باشد و درعمل به کار نیاید بلکه مطلبی است که بدون شناخت دقیق آن بینش اسلامی درباره انسان مجهول خواهد بود و درجزء جزء ایدئولوژی اسلامی ردپایی ازفطرت باقی است و بدون توجه به آن ایدئولوژی اسلامی تبیین نمی گردد.(اهتزاز روح،نشرحوزه هنری سازمان تبلیغات،1369، ص 29).
9-مرحوم علامه طباطبایی درذیل تفسیرآیه 32 سوره مائده...(من قتل نفسا...)این مطلب را بحث می کند (تفسیر المیزان، ج 5،نشررجاء، ص 482)
10-ترجمه تفسیرالمیزان،ج 19، ص 327.
11-ترجمه تفسیرالمیزان، ج 17، ص 28 -30
12-استاد شهید مطهری،تعلیم و تربیت اسلامی،انتشارات صدرا،1371،ص 16.
13-اصول فلسفه و روش رئالیسم.
4-(این مسائل دربحث انسان شناسی مورد بررسی قرار می گیرد و مقوله ای بسیاراساسی و بنیادی است که باید در بحث ازعلوم انسانی به طورجدی و قبل ازهرمطلبی درنظرباشد).
5-(باید اذعان کرد که صاحبنظران غربی تعلیم و تربیت درباره فلسفه تربیتی کتابهای فراوانی نوشته و به تفصیل مطالب را بحث کرده اند،اما متاسفانه درکشورما تاکنون کاری درخورو شایسته صورت نگرفته است.)
6-برای تعلیم و تربیت سه نوع هدف می توان درنظر گرفت: 1-هدف غایی (نهایی) 2 -اهداف متوسط یا مرحله ای یا مقطعی 3-هدف جزئی (اجرایی)
7-استاد مطهری پس از نقد و بررسی تعریفهای ارائه شده از انسان،این تعریف را ارائه می نماید:انسان موجودی است دارای علم (عقل) وایمان.
8-استاد شهید مطهری می گوید:موضوع فطرت تنها ارزش نظری ندارد،یعنی فقط مربوط به ذهن باشد و درعمل به کار نیاید بلکه مطلبی است که بدون شناخت دقیق آن بینش اسلامی درباره انسان مجهول خواهد بود و درجزء جزء ایدئولوژی اسلامی ردپایی ازفطرت باقی است و بدون توجه به آن ایدئولوژی اسلامی تبیین نمی گردد.(اهتزاز روح،نشرحوزه هنری سازمان تبلیغات،1369، ص 29).
9-مرحوم علامه طباطبایی درذیل تفسیرآیه 32 سوره مائده...(من قتل نفسا...)این مطلب را بحث می کند (تفسیر المیزان، ج 5،نشررجاء، ص 482)
10-ترجمه تفسیرالمیزان،ج 19، ص 327.
11-ترجمه تفسیرالمیزان، ج 17، ص 28 -30
12-استاد شهید مطهری،تعلیم و تربیت اسلامی،انتشارات صدرا،1371،ص 16.
13-اصول فلسفه و روش رئالیسم.
- لینک منبع
تاریخ: پنجشنبه , 18 اسفند 1401 (17:52)
- گزارش تخلف مطلب